Style taneczne salsy

"SALSA" jest odmiennym tańcem który w rzeczywistości nie posiada reguł dla danego stylu. Jeżeli raz nauczyłeś się jakiegokolwiek tańca będziesz miał tendencje trzymania się tego stylu tańcząc salsę. Jeżeli Twój styl będzie oryginalny i spodoba się ludziom zostaniesz zauważony i doceniony.

Wpływ kultur ludzi całego świata a przez to ciągła ewolucja "SALSY" spowodowała to, że na świecie wyodrębniły się różne jej style i powstają wciąż nowe.

Najbardziej znane i cieszące się największym uznaniem oraz
popularnością w Europie są:

- New York Style,
- Los Angeles Style,
- Puerto Rican Style,
- Rueda de Casino,
- Casino,

Mniej znane:

- London Style,
- Israeli Style,
- Colombian Style,
- Ballroom Style,
- Amsterdam Style,
- Millennium Style
- obecnie bardzo szybko rozpowszechniający się w Stanach Zjednoczonych stworzony i propagowany przez małżeńską parę Al Liquid Silver Espinoza i Edie, The Salsa FREAK.

"SALSĘ" tańczymy umieszczając krok podstawowy w dwóch taktach.
Aby uwzględnić różnicę pomiędzy wszystkimi jej stylami zdefiniowano pojęcie "BREAK" - czyli moment w którym zmieniany jest kierunek poruszania się tancerzy. Jeżeli mówimy, że ktoś tańczy na raz tzn. że "break" w jego tańcu wypada w pierwszej i piątej wartości muzycznej jeżeli na dwa to "break" wypada na drugą i szóstą wartość muzyczną (tzw. uderzenie w takcie).
Salsę w zależności od stylu można tańczyć na każde z czterech uderzeń w takcie:

- W stylach kubańskich tańczy się ją zazwyczaj na 1, 3 lub 4 (tzw. „a contra tempo”).

- W stylach północnoamerykańskich tańczy się ją głównie na 1 lub 2.

Style południowoamerykańskie należą do stylów Cross Body. Tańczy się je w geometrii linii której podstawową figurą jest Cross Body Lead.

Salsę większą część czasu tańczy się w parze. Jednak zaawansowani tancerze wykonują często improwizowane kroki solowe, by popisać się swoją umiejętnością tańca. Kroki te określa się jako "SHINES" lub "SHINE STEPS".
Tańczone są one głównie w stylach Cross body.
Za właściwe umiejscowienie ich w muzyce uważa się moment gdy grę solową rozpoczyna sekcja perkusyjna a pozostałe instrumenty wyciszają się – to zazwyczaj wtedy wykonują je tańczący salsę. Pozwala im to w bardzo charakterystyczny sposób podkreślić rytm przez wykonywanie kroków i poruszanie ciałem na poszczególnych uderzeniach instrumentów perkusyjnych.



CHARAKTERYSTYKA STYLÓW SALSY



CROSS BODY STYLE:

New York Style

(Mambo on 2). Twórcą i wzorem tego stylu jest Eddie Torres, który w późnych latach 70-tych propagował mambo wraz z Tito Puente.
Na styl ten widoczny wpływ wywarło też Latin Husttle – rodzaj tańca bardzo popularny w Nowym Jorku w tamtych latach.
Dużą i częstą rolę w New York style odgrywają solowe footworki tzw. "shine steps". Bardzo charakterystyczne dla tego stylu są podwójne jak i wielokrotne obroty tańczących.
Styl ten tańczony jest "na 2" ("break" on 2) i oparty jest na Cross Body Lead.
Znawcy tego stylu mówią, że dzięki ułożeniu w nim kroków ruch tańczących jest płynniejszy. Na figury i wszelkie ozdobniki w tej odmianie salsy jest więcej czasu niż w innych.
Styl ze względu na sposób stawiania kroków może wydawać się nam trudniejszy, co tak naprawdę jest tylko złudzeniem.
Salsa New York Styl na 2 (tzw. mambo on2) charakteryzuje się dużą płynnością, zwolnieniami i przyśpieszeniami. W przeciwieństwie do równo "pociętego" stylu LA na 1, gdzie każdy krok jest na wyraźne uderzenie w muzyce. W praktyce oznacza to, że w NY pauza jest przechodzona, czyli uderzenia 3 i 4 oraz 7 i 8 są łączone, przeciągane. Mówiąc najprościej - pauza jest na 4 i 8 w powietrzu, a wyznacza ją uniesiona noga przy nodze na której stoimy. Postawienie lewej nogi w "męskim" 1 tak naprawdę zaczyna się na 7, 8 (noga w górze) i trwa aż do 1 uderzenia, podobnie przeniesienie nogi w powyższym kroku podstawowym na 5 praktycznie zaczyna się już na 3, 4 (noga w górze) i trwa aż do 5 uderzenia. To tak jak byś my mieli powiedzieć na 1 - szybki, na 2 - szybki, na 3 - wolny i na 5 - szybki, na 6 - szybki, na 7 - wolny. Przez taki zabieg uzyskuje się wrażenie płynności, tzw. smooth style.
Podsumowując: ruch 3 i 7 trwa dwa uderzenia i jest rozciągnięty, stąd można liczyć: 1, 2, 3 iiii 4 i 5, 6, 7 iiii 8 i 1 … itd.
Ważnym elementem jest również to, że przez cały taniec stopy się nie zrównują nigdy "na baczność", czyli inaczej niż w LA gdy ta postawa już występowała na 3 i na 7. Tutaj stopy się cały czas mijają, na 5 prawa stopa wyprzedza lewą, tak jak na 1 lewa stopa ląduje tuż za prawą. Styl New York on2 jest stylem który daje najwięcej możliwości Stylingu ze wszystkich odmian Salsy. Ruchy rąk przy przygotowaniu obrotów wykorzystują naturalny ruch ciała wynikający z kroków i breaku tego stylu Salsy - a pauza pozostaje wolna do wszelkiego ruchu ramion i wstawiania ozdobników. Żaden styl Salsy nie daje tak wiele możliwości i swobody jak New York Styl on2 - dowodem na to jest fakt że tańczą go głównie największe gwiazdy salsy typu: Frankie Martinez, Yamulee Dance Company, Taitienne Walter, Neeraj Maskara, Karima Alem, Hacha y Machete …
To SALSA New York Style on2 ze wzgledu na to jak wiele daje tancerzom, zdominowała Światowej Klasy Pokazach Salsy.

Sposób poruszania się w New York Style:


Salsa

Salsa


Los Angeles Style

Styl ten powstał w Los Angeles i oparty jest na Cross Body Lead.
Jest najpowszechniejszą w Europie odmianą Cross Body Style.
Z powodu małej ilości emigrantów kubańskich w Los Angeles pierwszorzędny wpływ na ten styl miały: West Coast, Swing i Latin Wallroon.
Dzięki nim w znacznej mierze L.A. Style cechuje ogromna dynamika i wiele występujących w nim pokazowych sztuczek, kabaretowej stylizacji i elementów akrobatycznych takich jak podnoszenie partnerki (tzw. aerials) lub efektownych położeń (drops).
Do spopularyzowania i rozwinięcia tego stylu przyczynili się głównie słynni
bracia Vasquez (emigranci z Meksyku).

Sposób poruszania się w Los Angeles Style:


Salsa

Salsa

Puerto Rican Style

Taniec oparty jest również na geometrii linii. Sposób tańczenia ze względu na "break on2" podobny do New York Style, a ze względu na podobieństwo "geometrii kroku" do Los Angeles Style. Panowie pierwszy krok zaczynają lewą nogą do przodu na dwa (Tańczy się tak samo jak Los Angeles Style, z tym że zaczyna jedno uderzenie później i kładzie duży nacisk na delikatność).
W tym stylu największy nacisk kładzie się na ogromną ilość footworków – "solo" które salseros wykonują naprzeciwko siebie. Znawcy tego stylu mówią że jest on bardzo delikatny, płynny i lekki.
Za jednego z największych i najbardziej znanych liderów tego stylu uważa się Felippe Polanco.

Podsumowanie Cross Body Style:

Cross Body Style: New York, Los Angeles, Puerto Rican,
na równi prezentują zarówno mężczyznę jak i kobietę, która może w nich "zabłysnąć" ponieważ pozwalają jej na stylizację wszystkich części ciała: ramion, bioder, rąk i głowy. Widać to najbardziej
w krokach "shine steps".



STYLE KUBAŃSKIE:

Rueda de Casino

Czysta i naturalna forma zabawy tańczonej w kole ("Rueda") kubańskiej salsy ("Casino") przez kilka par (minimum dwie). Tancerze oprócz wykonywania figur skupiają się na przechodzeniu niemalże w każdym takcie do kolejnego partnera po okręgu.

W formie tradycyjnej polegała ona na stopniowym wykluczaniu z koła jak największej ilości tańczących przez osobę prowadzącą zabawę. Wymyślała ona historie w których zdania wplecione były ukryte nazwy figur "Ruedy". Kto się zagapił i nie zatańczył figury po wymienieniu jej "ukrytej nazwy" odpadał z koła.

Obecnie Rueda wygląda trochę inaczej. Prowadzący Ruedę tzw. "cantador" tańczy razem z całą grupą i podaje on w melodyjnych okrzykach nazwy figur, które następnie wszyscy tańczący w kole wykonują równocześnie. Ruedę de Casino charakteryzuje ogromna synchroniczność, która zwłaszcza przy dużej ilości osób ją tańczących naprawdę zapiera dech w piersiach i wywiera niepowtarzalne wrażenie któremu nie da się oprzeć.
Rueda w najlepszy sposób podkreśla to co w stylu Casino jest najpiękniejsze.

Sposób poruszania się w Rueda de Casino i kubańskim Casino:

Partnerzy naprzeciw partnerek ustawiają się w kole, rozpoczynają taniec krokiem ("break") w bok do środka okręgu ("Ruedy"). Panowie od lewej nogi w lewo, panie od prawej w prawo.
W kubańskim Casino robimy dokładnie to samo tylko że nie ma koła.


Casino
Styl tańczenia salsy którego korzenie wywodzą się z Kuby.
Może być tańczony na 3 i 4 (originalna rytmika kubańska) lub na 1 (zmieniona na potrzeby uczenia salsy osób nie będących Latynosami przez kubańskich emigrantów z Miami).

Partnerka w prowadzeniu przez partnera w większości figur obchodzi go wokół wykonując przy tym pojedyncze, dość wolne ale dynamiczne obroty. Styl ten charakteryzują zapętlone kombinacje wymagające wbrew pozorom od partnera bardzo dobrego prowadzenia. Taki sposób tańczenia wymusza to, że partnerka znajduje się cały czas blisko partnera, co sprawia że taniec ten jest bardzo zmysłowy.

Bardzo dużo ówczesnych kubańskich zespołów wprowadza szybsze rytmy z ogromną ilością instrumentów perkusyjnych, co sprawia że kobieta może błyszczeć swoim pięknem i rytmicznymi ruchami.
Panie w stylu kubańskim maja piękne i niepowtarzalne ruchy bioder, to jest ich główny sposób podkreślania siebie. Kubańscy tancerze przez większość czasu trzymają partnerkę za ręce, co może sprawiać wrażenie, że mężczyzna w tym tańcu troszkę dominuje.

Autor: Radek Jarosik